Husets forside er
domineret af rette vinkler og rette linier. Denne nøgterne facade
gennembrydes af to enorme porte. Portenes rundbue er en kædelinie. Gaudí
lavede her for første gang denne bueform, som herefter kan findes i alle
hans bygninger.
Gaudí udviklede herfra buen videre til en
bærende konstruktion så han kunne undgå støttepiller og støttebuer og
derved få mere "lette" konstruktioner. Kædelinierne dukker op igen
indenfor i huset og i f.eks. modtagelsesværelset ses tre
enorme kædelinier lavet af grå polerede stensøjler.
Der findes i huset mange kædelinier, som
er med til at give indtrykket af at huset er større og mere storslået
end det egentlig er (grunden er kun 18 m x 22 m stor).
Bygningen omfatter i alt seks etager. Huset domineres af
en hall i midten af paladset, som strækker sig over tre etager. Rummet
krones af en kuppel der er en omdrejnings-paraboloide.
For Gaudí var taget altid en vigtig del, og han brugte
ofte her den største fantasi. Taget krones af en lille kuppel, som hæver
sig over den centrale hall. I kuplen er lavet talrige huller, så man
inde i hallen får fornemmelsen af stjerner der blinker fra
himmelhvælvingen. Den centrale kuppel er omgivet af 20 næsten
surrealistiske tårne med en rig udsmykning med farverige kakler. Disse
skjuler skorstene og ventilationsrør. De 20 skorstens-skulpturer blev
renoveret til OL i 1992, og ser man godt på den hvide skorsten kan man
finde en lille sejlbåd som symbol på OL92 (på østsiden). Tårnene her er
de første eksempler på de tårne som Gaudí brugte på sine senere
bygninger. Samtlige Gaudí-bygninger har øverst et kors, og på Palau
Güell sidder dette kors på den lille centrale kuppel over hallen.
|