Ved at bruge kæden kan man se hvor kraftlinierne går.
Vendes kædes har man en optimeret konstruktion.
Tidligere troede man at gotisk arkitektur var den mest
effektive teknik til at bygge store stenkatedraler, men Gaudí fandt frem
til at kædelinier er mere effektive end gotiske buer.
Gaudí var i sit arbejde meget inspireret af naturen hvor trykkræfter og
trækkræfter er optimeret. En af fiduserne naturen bruger for at skabe en
let konstruktion, er at anbringe de bærende dele der hvor kraftlinierne
går og desuden holde rede på hvor i konstruktionen der kommer tryk og
hvor der kommer træk. Gaudí var smart og fik kraftlinierne frem ved at
hænge kæder op.
Herunder se modeller som Gaudí brugte til at konstruere kædelinierne i
Casa Milá.
Ved at spejle kæderne byttes om på træk og tryk. Dvs.
kædernes spejlbillede viser en naturlig kuppel- eller bue konstruktion.
Man kan se nogle af Gaudi´s modeller under La Sagrada Familia og i Casa
Milá. Kædelinierne findes I næsten alle Gaudis bygninger.
Mursten er som vist herunder velegnede til at modstå tryk hvorimod kæder
er velegnede til at tage træk. Man kan ikke bytte om idet murstene ikke
kan klare trækkræfter og snoren/kæden kan ikke tage tryk.
Figuren herunder viser at også at kræfter med forskellige angrebspunkter
vinkelret på tyngekraften ødelægger strukturen. Ligeledes vil
trækkræfter ødelægge konstruktionen.
Kæden derimod er velegnet til trækkræfter men kan ikke klare
trykkræfter.